Fontana di Trevi, Roma, ItaliaSursa: Unsplash

La WENS, rareori le vorbim celor din afară despre noi. Ne concentrăm asupra relației directe cu călătorii noștri și a nevoilor lor, dar ne bucurăm să împărtășim întotdeauna idei și planuri cu ce care ne întreabă. Astfel, ne-am bucurat să răspundem întrebărilor venite de la Ziarul Financiar despre cum ne-a afectat pandemia, care sunt planurile care ne mențin motivați și cum ne imaginăm noi viitorul WENS.

Mihaela Călușer, Fondator și Managing Director al agenției de turism WENS Travel

  1. Cum puteți defini anul 2020? Ce provocări ați întâmpinat? Cum ați reușit să treceți peste acestea?

Începutul anului 2020 se prevedea a fi unul dintre cei mai buni ani pentru agenția de turism WENS. Aveam proiecte interesante, noi destinații pe care să le promovăm și la care oamenii răspundeau cu decizii de cumpărare rapide. Apoi a venit pandemia, iar industria turismului a fost printre cele mai afectate. A fost ca și cum un vis frumos s-a transformat în coșmar. Vă dați seama cât de dificil a fost să constatăm cum, dintr-o dată, toate acele planuri s-au transformat în amânări, care apoi au devenit anulări. Industria de turism a intrat ”în carantină” pe o perioadă lungă de timp, iar evoluția de-a lungul anului a creat un adevărat rollercoaster. Nesiguranța a luat din ce în ce mai mare amploare, încercam tot timpul să anticipăm ”noul normal” (pe care din păcate nici acum nu îl cunoaștem pe deplin), ne-am dat seama că “vremurile” nu se vor schimba la loc degrabă, ci noi va trebui să ne adaptăm continuu. Așa că, la WENS a trebuit să ne regrupăm, să fim alături de clienții și călătorii noștri, să-i sfătuim ce să facă cu vacanțele lor amânate, chiar dacă și nouă ne era la fel de greu. Procedând așa, ne-am dat imediat seama că încrederea și incurajările date de mulți dintre partenerii noștri ne-au ajutat să putem trece peste acest an 2020 extrem de dificil. Practic întreg anul 2020 focusul a fost sa minimalizam efectele “taifunului“ care ne-a străbătut viețile. Nu pot să spun că nu am avut gânduri de a abandona lupta, dar, după 24 de ani de turism, după atât suflet și muncă depusă, nu puteam sa renunțăm la cartea noastra de vizită. 

  1. Cu ce nivel al afacerilor ați încheiat anul 2020 la nivelul Wens?

În 2020 segmentul de business travel a scăzut imediat, iar procentul de scădere a fost unul masiv de circa 80%-90%. Cum cererea de business travel, atât pe plan intern cât și pe extern, venea de la companiile românești mari și de la corporațiile multinaționale, când acestea au adoptat telemunca volumele s-au redus semnificativ. Evident a scăzut puternic și cererea pentru concedii. 

“Nu puteam să renunțăm la cartea noastră de vizită“

Tot lumea ne întreba “de ce nu vindeți România?” România devenise acum destinația pe care ne “băteam“ cu toții în turism. Ne-am bucurat să vedem că s-a mai păstrat cât de cât interesul pentru destinațiile interne care ofereau experiențe în natură, departe de zonele turistice aglomerate. Ca urmare activitatea de ”incoming” a devenit nesemnificativă, iar cea de ”outgoing” a trebuit reorganizată pentru a avea focus pe destinații interne. Experiența noastră de peste 20 de ani ne-a ajutat să înțelegem aceste schimbări de paradigmă și să putem supraviețui unui an 2020 devastator. 

  1. Ce lecții ați învățat în 2020?

În primul rând, cum WENS a mai trecut și prin criza anterioară, am văzut încă o dată cât de importantă e echipa. Avem o echipă unită, cu experiență, creativitate și mai ales avem încrederea că atunci când ne mobilizăm împreună către același scop cu siguranță avem rezultate. Chiar dacă contextul economic este incert, dinamic și nesigur, pas cu pas, reușim să avansăm împreună. Este greu și de multe ori simțim că nu avem motivație sau satisfacția muncii, dar …planificăm, transformăm și sperăm.

În al doilea rând, am aflat că relațiile interumane depășesc ecranul calculatorului. A fost foarte plăcut să vedem că în relațiile cu partenerii și clienții a fost mai puțin despre “eu” și a fost mai mult despre “noi”. Oamenii au fost deschiși, receptivi, orientați spre soluții și cu o mare empatie. Ca întotdeauna, am avut parte și de dezamăgiri, dar am înțeles că cine ne prețuiește cu adevărat va rămâne alături. Acum a fost momentul de a fi împreună pentru a depăși situația cu care ne confruntăm toți sau de a întoarce spatele.

“Avem o echipă unită, cu experiență, creativitate…“

În al treilea rând, ne-am dat seama că poate în ultimii ani am devenit ușor rigizi și comozi și ne-a fost greu să înțelegem că de acum va fi mai diferit. Dar am învățat, și în continuare învățăm, să ascultăm mai bine și să ne adaptăm condițiilor actuale, pentru că și acum totul se poate schimba într-o clipă. Și poate chiar asta e frumusețea din noul normal. 

Nu în ultimul rând, ne-am dat seama cât de importantă e tehnologia și automatizarea proceselor. Nu pentru că nu am fi vrut să fim acolo, ci pentru că suntem un brand pentru care personalizarea și contactul cu oamenii sunt valori cardinale. Întotdeauna am pus preț pe acest aspect și vom continua să oferim servicii personalizate, deoarece pentru noi experiența este chiar mai importantă decât destinația. 

Și ce am mai învățat? Să ne bazăm strict pe forțele noastre, sa ne dezvoltăm și modelăm continuu și să fim deschiși către oportunități și soluții.

  1. Cum ați reușit să vă adaptați noilor condiții?

Margau, RomaniaSursa: Facebook, Natanel Țudic

Probabil anul 2020 ne-a ajutat pe toți să ne dăm seama ce ne dorim și ce contează mai mult pentru noi. Așa am făcut și la WENS: ne-am întors la începuturi să ne aducem aminte ce înseamnă WENS. De ce am început această călătorie acum 24 de ani? Deoarece am pus mereu pe primul plan dorința de a face bucurii oamenilor și a le fi aproape în momentele acelea unice în care, deși cheltuiesc bani, devin mai bogați. Ei bine, în contextul pandemiei vrem să facem același lucru, chiar dacă nu se mai aplică aceleași criterii de selecție a destinațiilor ci s-au dezvoltat altele. Ne ascultăm cu atenție clienții și partenerii deoarece vrem să le oferim soluții creative și vacanțe deosebite în care să se relaxeze în siguranță. Pentru noi este provocator să putem oferi călătorii tot mai customizate, să oferim vacanţe în natură și să ajutăm oamenii să redescopere locații de vis în țara noastră.

  1. Ce planuri de dezvoltare ați avut pentru 2020 și pandemia vi le-a anulat sau amânat?

Pentru 2020 aveam în plan promovarea unor destinații noi pentru produsul nostru de FriendTrip of a lifetime. Acest produs venea cu invitația de a descoperi destinatii pe care turiștii spunem noi că trebuie să le vadă măcar o dată în viață. Astfel, destinațiile propuse pentru 2020 erau Rusia, Japonia, Peru, Tibet și un circuit care includea Georgia și Armenia. Din păcate, a trebuit să anulăm toate aceste programe planificate, dar ne bucură să vedem că interesul turiștilor pentru aceste destinații, dar și pentru alte destinații considerate anterior scumpe sau exotice, revine încet, încet, pe măsură ce condițiile de călătorie se relaxează. De asemenea plănuiam o dezvoltare pe piața din București, în urma unei investiții făcute în 2019.

[Încheierea primei părți a interviului]

Cam așa s-a derulat anul 2020 pentru WENS, iar anul 2021 nu trece neobservat. Chiar dacă poate fi greoi de călătorit în această perioadă, noi vă invităm să descoperiți România noastră minunată cu un program special pentru fiecare weekend din an. Echipa WENS vă stă în continuare la dispoziție cu idei, sfaturi și o vorbă bună oriunde v-ați afla în acest an.